onsdag, juni 22, 2011

Sommermad

Mens jeg venter på at få tid til at sætte den nyligt ankomne ChiaoGoo pind i noget garn og få testet den, kommer et kort indslag fra weekenden. Lørdag var vi på besøg hos nogle venner, der har flere madlavningsgadgets end jeg. For eksempel en sous vide koger og en Crock-pot.
Søndag var vi så på egen kost, efter at være blevet forkælet med mad og vin. Det blev en enkel frokost, med fokus på råvarerne. Køkkenhaven er kommet godt i gang, den selvsåede dild er frisk og grøn. 
Friskkogte krabbeklør, og nøddeknækkeren er fundet frem. Næste gang bliver de forknækket i køkkenet, over dørslaget. Der kommer en del kogesaft ud, som ikke pynter på tallerkenen, endsige spisebordet.
Dækket op til søndagsfrokost, bemærk hummergaflen! Nyligt arvet efter en tante, som (formodentlig korrekt) mener at jeg er den eneste i familien, der vil gå i lag med at bruge dem. Jeg har endnu til gode at bruge dem på en rigtig hummer. Tanken om at kaste en levende hummer i kogende vand holder mig lidt tilbage, må jeg indrømme.
Kløerne serveres med lyst, groft brød og dressing af dild, sennep, mayonnaise og surmælksprodukt. Tilsæt rigeligt med servietter, og eventuelt skylleskål. Kølig hvidvin, når det nu er søndag.

1 kommentar:

  1. Mums - elsker krabber. Men hummer er nu ikke at foragte. Der er en hel del mindre arbejde end ved fjordrejer.

    SvarSlet