fredag, august 06, 2010

Skæve sokker

Sommervarmen bringer et par gule sokker, som har været vældig spændende at strikke, efter Skew, som er et noget anderledes mønster.

Der er kun godt at sige, interessant opskrift, rimeligt hurtigt strik ( i modsætning til en række af de mere avancerede strømper med snoninger, bobler og andet godt) og ikke mindst en smuk og anderledes konstruktion. Jeg kan kun sige at hvis der er et par fødder i området 37-39 til rådighed, så prøv dem. Mønsteret findes kun i én størrelse. Jeg nægter at tro at der er en naturlov, der gør at de ikke kan skaleres (ud over med tyndere / tykkere garn), men det vil kræve en ny omgang med snuden i opskriften og en færdig sok ved siden, for at vurdere hvor det er, at der skal ekstra masker / omgange til.
Set fra toppen, hvor strømperne ser næsten symmetriske ud. Der er lidt forskel i farverapporterene.
Lidt fakta:
Garnet er Opal Hundertwasser (4-ply), hvor jeg har brugt 72 g (juhu - 302 g til måleren, så den nu runder 7 km). Strømperne er startet fra tåen, og jeg forsøgte at starte samme sted i en mønsterrapport, det var kun et par gram, der skulle tages fra. Slutningen er ikke symmetrisk, det ser ud som om længden af farveforløbene ikke er helt ens i nøglet.
Strømperne er strikket på pind 2,5, en 80 cm rundpind. På et tidspunkt er der over 100 masker i omgangen, så strømpepinde vil få udfordringer, rundpind kan klart anbefales.
Mønsteret jf. ovenfor. Der er enkelte forklaringer omkring den afsluttende rib som undrer, og hvor jeg ikke tror at jeg har fulgt vejledningen 100%. Mønsteret anvender en lidt smartere opslag end 8-tals opslaget, som dog sagtens kan bruges. 
Hot / not: Fede at strikke og dejligt fodformet resultat. Jeg vil helt sikkert strikke mindst endnu et par, i ensfarvet eller næsten ensfarvet, for at fremhæve konstruktionen. Desuden vil jeg prøve at skalere et par, dels ved at gå op på 2,75 mm pinde og dels ved at sætte et par masker ind hist og her. Det bliver et efterårsprojekt. Hot!
ETA: Designeren har selv været i gang med skalering her

3 kommentarer:

  1. Fantastiske sokker! De er vildt fede og står også højt på min sokkestrikkeliste.

    SvarSlet
  2. Tak!
    De har været vist stolt frem til adskillige, jeg er SÅ fascineret af konstruktionen. De passer endda min fod glimrende!

    SvarSlet
  3. Hvor er de fine og sjove. Mon ikke man kan komme tæt på en anden størrelse vha Ms Bordhis bøger, papir og blyant.

    SvarSlet