onsdag, maj 26, 2010

Blå tendenser og køkkensting

Der er blåt mange steder i blogland og jeg skal da også være med.
Samtidig har jeg opgraderet på lace-strikken, så det nu er med rigtigt, tyndt lacegarn. Samtidig har jeg fået øvet mig på køkkensting, da stolaen er konstrueret så snedigt at begge ender er en opslagning og det er samlet med køkkensting på et strategisk sted. Værsgo' 95 masker at gå i gang med.

Det er sjalet som forsvandt, sammen med vores kuffert på vej hjem fra Istanbul. Vel hjemkommet har jeg strikket videre og blandt andet brugt det som transportabelt strik, store dele af midterstykket er strikket i S-toget, morgen og eftermiddag.
Fakta:
Mønsteret er liljebladsmønster (Lilac Leaf Shawl) fra Nancy Bush, Knitting Estonian Lace. Jeg har tilføjet 4½ ekstra rapport i midtermønsteret for at få tilstrækkelig længde på stolaen. Ustrakt, inden blokning var det 45x141 cm, efter blokning, uden nåle er det nu 47x162 cm. Det synes jeg er passende og den ½ ekstra rapport er for at få mønsteret så symmetrisk som muligt.
Pindene er KnitPro Harmony, 3,75. Ikke helt ideelle, garnet gled ikke helt ubesværet. Den lange og spidse spids kommer til sin ret når der skal strikkes 7-maskede knuder. Jeg har hørt om Addis Lace-pinde og ejer en enkelt, men holder ikke af at den lugter af messing.
Garnet er Kelpie fra the Yarn Yard, jeg får en akut trang til at besøge Nordengland og Skotland når jeg læser hendes blog. Garnet er også dejligt, ren cashmere, tre-trådet. Lidt løst tvundet, uden at jeg har haft problemer med at det splitter. Blokkes smukt ud. Der er brugt 80 g, så nu har jeg ca. 20 g til et lille luksusprojekt. Ifgl. opskriften skulle 50 g have været nok, uden de ekstra mønsterrapporter, det ville ikke have rakt.
Hot/not: Dejlig stola, lækkert garn og meget let, næsten spindelvæv. Mønsteret kommer smukt frem nu. Mønsteret har været tilpas blandet mellem tungen lige i munden i enderne, og knopperne er ikke helt lette at få samlet, og så er der midterstykket, som er ret let at lære. På grund af faconen bliver det aldrig uoverskueligt at strikke en pind færdig. Facit = hot.

4 kommentarer:

  1. Superflot sjal, det var godt det kom hjem til dig igen. Uha jeg vil gerne med en tur til Skotland.

    SvarSlet
  2. Anonym5:54 PM

    Tak!
    Det kan nærmest blive en pilgrimsfærd, og Skotland har whisky som formildende omstændighed for ikke-strikkere :-)
    Senere kan vi lave en til omegnen af Munchen, koblet med noget øl

    /Kirsten

    SvarSlet
  3. Hold da op hvor er det flot, rigtigt skønt mønster. Jeg skal også til at lave Estoniske knuder inden længe. Du skal give dine Addi lace pinde en chance mere, lugten forsvinder når du har brugt dem nok, kunne ikke undvære dem, de er bare så dejligt spidse.

    SvarSlet
  4. Hvor er dit sjal dog smukt. Jeg vil også gerne en tur til Skotland, men det bliver nok først om mange år.
    Merete

    SvarSlet