lørdag, januar 30, 2010

Rokkerier

Efter svovlstikketrøjen er det blevet tid til at spinde, om søndagen. Rokken skal gøres klar og det skal være ordentligt lys, så det kan bedst betale sig, hvis der kan afsættes mindst en time til projektet. I modsætningen til håndtenen, der er altid er køreklar.
Det har kostet noget øvelse med hånd-fod koordineringen, så jeg lagde for med noget hvidt merino, inden jeg kaster mig over de smarte fibre fra fiberakademiet. Nu kører det nogenlunde med spindingen, første mellemresultat er to små nøgler. Garnet er tilpas tyndt efter min smag, det ligger på ca. 35 wpi (wrap pr inch = tråden kan ligge 35 gange på én tomme).
Der er ca. 2 x 13 g - det rene ingen ting, tilstrækkeligt til en prøve. Næste udfordring, og det var i sandhed en udfordring er at tvinde de to tråde sammen til én. Det gik, efter nogen banden over for lidt og for meget sno. Det kan næsten ses nedenfor, snoningerne er ikke ligeligt fordelt og det færdige garn er heller ikke helt ensartet. Garn er det, og efter et varmt bad og lidt bank på indersiden af brusekabinen hænger det lige ned. Der er 24 g og jeg gætter på 70 m. Lige nu nyder jeg sejren - at have spundet på rokken, og skal have taget mig sammen til at spinde noget mere, så der kan blive til et projekt.

2 kommentarer:

  1. Iiiiiiiihhhhhhhhhh TILLYKKE med rokken. Er det virkelig dine første prøver? Det ser meget jævnt og tyndt ud, godt gået.

    SvarSlet
  2. Anonym6:58 PM

    Tak!! Jeg gjorde store øjne, da kæresten bar den ind. Mere end jeg havde drømt om :-)
    Det er første skud, bortset fra nogle meter islandsk pladegarn, som blev brugt til at få en føling med indtrækning og rokkesnor. Samt selvfølgelig lidt tørspinden, helt uden uld for at vænne sig til at holde maskineriet i gang.

    /Kirsten

    SvarSlet