tirsdag, december 08, 2009

Endnu et Ishbel - og så til sokker


På vej hjem fra julemarkedet i Hamburg blev det julerøde Ishbel færdigt. Der er rigtig meget strikketid på toget fra Vejle til Hamborg, selv om der også skal være tid til morgenmad og familiesnak.
Julemarkedet er hyggeligt, hvor vi så Rudolf med fuldt gevir foran julemandens kane: Vi fik også glühwein, mens det kneb med besøg på bierstauben. En enkelt frankfurter fra en markedsbod kom på menuen, det hører sig til i Tyskland. Det bedste af det hele er at julemanden kører fra julemarkedet til toppen af byens grantræ OG RETUR, så han først kører op under fuld musik, og derefter lige så langsomt kører ned, under betydeligt mindre ståhej. Jeg har ikke helt forstået pointen.

Der blev ikke lejlighed til at se på garn, det vil jeg ikke udsætte familien for, så jeg havde sørget for at have rigelige forsyninger med hjemmefra.
Juleturen er ikke julegaveindkøbstur, det er for svært, så vi nøjes med enkelte stykker julepynt. Beholdningen af juletræer blev forøget med Årets juletræ, nu mangler vi så at få sat den øvrige skov op. Måske skal jeg også forsøge mig med et par engle efter Tante Grøns opskrift.

Megen snak om jul - her er den korte faktaboks om jule-Ishbel:
Garn: 78 g Lucca fra lagersalg sidste år, nu er der ca 200 g tilbage på spolen
Pinde: Aero p 4 (rundpind, naturligvis). Valgt for at få synlig kontrast mellem garn og pinde, hvilket fungerede. Ulempen er at spidsen er rigeligt rund til lace.
Mønster: Igen Ishbel/Ysolda, denne gang med en ekstra repeat af rapport A og B. Det undrer mig lidt at det ikke er blevet meget større.
Hot/not: Et rigtigt juletørklæde, som jeg har haft på de sidste par dage på jobbet, som accent til alt det sorte og diskrete. Behageligt blødt og lunt. Ikke helt så markant i mønsteret som min første udgave, som står mere distinkt i mønsteret. Begge garner er 100% merino, men spundet med forskellig hårdhed. Det gør en tydelig forskel.
Jeg er blevet lidt bidt af lace, men nu står den på sokker. Første projekt fra Sock Innovation er på pindene, samt et par julegavesokker. Derefter skal jeg i gang med et mere udfordrende laceprojekt og have fundet mig et andet større projekt.

1 kommentar:

  1. Mums et lækkert sjal, det skal nok lyse op i verdenen af grå og sorte jakkesæt :-)
    Det lyder rigtig hyggeligt med en juletur til Hamborg.

    SvarSlet