søndag, november 15, 2009

Sokker eller sjal?

Endnu et færdigt værk - her et lille Ishbel fra Ysolda. Passende ophængt i gardinet med to knappenåle.
Der er brugt 100% merino strømpegarn, så sjalet er vældig blødt, og der er ingen 'løse' hår, som hvis jeg havde brugt et kid silk eller lignende. Derfor håber jeg at det bliver behageligt som vinterhalsklud, direkte på halsen.
(Resten af) garnet er her:Det er et 2-ply strømpegarn, så det har lidt snore-karakter, hvilket gør at hver mask bliver vældig tydelig. Ses måske bedst i det sidste billede, hvor farverne forsvinder helt i modlyset, til gengæld står mønsteret vældig tydeligt. Lidt fakta:
Garnet er fra Maine - Spunky Eclectic
Skinny Socks, Superwash Merino, i farvevariant Dinah. De blå og lilla farveklatter giver det mere karakter end det lidt pjevsede look som det rå fed havde.
Mønsteret er det kendte Ishbel, og jeg har fulgt opskriften til den lille model. Ingen freestyling dér, denne gang.
Der er brugt pind 4, som er ret meget til dette garn. Det betyder at i den glatstrikkede midterdel står hver maske tydeligt, og sjalet er let og luftigt.
Samlet garnforbrug: 70 g, så nu er der en klat på 30 g, hvor jeg nu ved at det fremtræder stort set ligeligt gult og lilla, med mindre men markante turkisblå klatter. Jeg tror det vil gøre sig som kanteffekt på et tidspunkt.
Hot/not: Jeg var lidt skeptisk overfor garnet på grund af 2-ply strukturen, men er blevet godt tilfreds med resultatet. Farverne vinder ved opstrikning, så derfor er det med god samvittighed at jeg putter det i julegaveskuffen. Der skal lige voteres mht. modtager. I mellemtiden er jeg så begejstret for mønsteret at jeg vil overveje en juleversion i den røde Lucca, der stadig er på lager.
Der er et fed mere af samme slags garn på lager, i en blidere brun/rosa farvevariant. Jeg er i seriøs tvivl om det også skal blive til et sjal, eller jeg skal strikke et par lækre hyggestrømper. Uden nylon i garnet holder det næppe længe til træsko eller direkte på klinkegulvet, men jeg kunne forestille mig at hyggestrømperne kan blive bløde, tynde og lækre.

2 kommentarer:

  1. Fiiinie sjaler.Fru Kvist har monopol på Birch, du har vist annekteret Ishbel :-D

    SvarSlet
  2. Lucca som sokker vil næppe holde til ret meget med mindre du filter dem og så forsvinder det bløde lidt (og nej, det var ikke planen, at den trøje skulle filte på ryggen og kun der...)
    Men som ren sidde og læse bog sokker kunne jeg godt falde for den plan.

    SvarSlet