søndag, august 09, 2009

Feriesouvenir

I vores meget ustrukturerede og uplanlagte ferie har vi været et spontant smut i Tyskland, nærmere betegnet Flensborg. Altså ikke grænsekioskerne, men det rigtige Flensborg.
En lille by, fin til en en-dags udflugt for os i Syddanmark.
Centrum af byen er hyggelig, med mange gamle huse og sjove forretninger. Der er ikke tegn på at de gamle bygninger var hårdt ramt under 2. verdenskrig, jeg gætter på at byen slap nådigt. Havnen er et besøg værd, med gamle træskibe af forskellig art. Desværre ramte vi en dag galt af den årlige vinfestival, dårlig research!
Vi parkerede nærmest midt i centrum til rimelige penge (1 EUR/time) og skyndte os til frokost (var blevet noget forsinkede pga. kø i DK). Glimrende pasta med alt godt fra havet + én øl til hver til absolut rimelige priser. Derefter gik vi på sightseeing.
Skønt vejr, masser af isbutikker, men amatørerne var kommet så spontant afsted at vi ikke havde fået kontanter med. Hmm. Der måtte hæves, så vi kunne få den obligatoriske eftermiddagskaffe. En af de største fornøjelser ved at være turist i tysktalende lande er den konditor-tradition, der stadig lever syd for grænsen.
Vi gik derefter til Rote Strasse, som er den absolut lækreste del af shoppinggaderne vi så. Der ligger Woll-Sucht, en hyggelig lille strikforretning med et lækkert udvalg af garn, både Isager, Noe, Regia osv. Jeg fik gramset på et par nøgler og der kom et enkelt nøgle Zauberball med hjem.Der er flere andre spændende forretninger i Rote Strasse, blandt andet en butik med design, herunder de lækreste filt-bordskånere i alle regnbuens farver. Super flotte, jeg kunne ha' købt en kæmpe stak. Samme butik havde også mini-havenisser i lige så mange farver, men dem lod jeg dog stå. Jeg benyttede dog lejligheden til at overstå første julegaveindkøb, da jeg faldt over den helt perfekte gave.
Derefter fortsatte vi videre ad hovedgaden til den gamle byport, jeg efterhånden humpende med anstand, mens jeg ønskede at jeg havde taget mine gode sandaler på i stedet for smarte (dog flade) sko. Efter visit ved byporten og en tur tilbage langs havnen var det efterhånden også blevet tid til aftensmad, som vi indtog på en lille torv, med kig til havnen.
Tapas til to + drikkelse for under 25 EUR - umm, igen et fund til prisen. Serveret af en spansk tjener, og absolut i orden.
Derefter gik turen hjemad, efter lidt forviklinger, da de sidste euro var blevet brugt til middagen og parkeringshuset ikke ville løslade bilen uden kontanter. Så der måtte både en hævning og en veksling til, igen. Så var klokken ved at være så mange at supermarkederne var lukkede. Vi fik derfor ikke afleveret de pantflasker, der var den oprindelige undskyldning for turen, og indkøbet var derfor yderst beskedent - et nøgle garn og en enkelt julegave.

2 kommentarer:

  1. Hov er Wollsucht i Flensborg?
    Jeg må straks lokke manden med på langfart. Jeg øjner en dag, hvor bedsteforældrene passer DM, mens manden og jeg smutter en tur til Flensbrog.

    SvarSlet
  2. Jep og bonusinfo er at det gode tapassted hedder La Tasca, Grosse Strasse 81

    God tur!

    SvarSlet