søndag, april 20, 2014

Færdig - Hokkaido

Done and dusted - eller rettere, vasket og tørret. Specielt det sidste tog en krig pga. en kombination af materialet og en defekt på vaskemaskinen, som gjorde at kjolen ikke blev centrifugeret, men blev trykket af i håndklæde inden tørring fladt. Det der med at tørre tager tilsyneladende ret lang tid for kombinationen alpaca / hør / viskose.

Her er det første billede af værket.
I forhold til opskriften er min version ca. 5 cm længere end angivet fra ærmegab og til nederste kant - hvilket skyldes at jeg har strikket en smule løsere end angivet. Strikkefastheden og størrelsen har ændret sig efter vask, inden vask var kjolen noget kortere. I bredden og i ærmegabet matcher kjolen str. small.
Jeg er ca 1,63 høj - og ville have overvejet at udelade en rombe (ca. 6 cm), hvis jeg havde kendt slutresultatet.
Lidt fakta:
Pind: 3,5 og 4,5 mm - hhv. gl. metalpinde, KP rundpind og metal strømpepinde til ærmet.
Garn: Knapt 300 g Viscolin og 147 g Alpaca 1. Så de 150 g angivet i opskriften holder, akkurat. Jeg strikkede af lagergarn, hvor der var brugt lidt af det ene nøgle, og var nødt til at supplere op. Begge ærmer er strikket med en anden indfarvning af alpacaen. Det ses ikke - viscolinen dominerer.
Mønster og justeringer: Ingen justeringer. Eventuelt ville jeg strikke en rapport mindre, hvis jeg strikkede den igen, og gøre ærmegabet lidt videre. Jeg havde 51 masker i ærmegabet (opskriften siger 50), og målet passer med opskriften (13 cm i ærmegabet). Ærmet slutter tæt til min overarm, som ikke er specielt kraftig.
Jeg lavede en oversigt over ud- og indtagninger, for at holde styr på de skrå sider, samtidig med halsudskæringen, inkl. at jeg beregnede nogle mellemresultater.
Bortset fra en enkelt banal regnefejl i beskrivelsen af halsudskæringen (6 udtagninger a 2 m er 12, ikke 10 m) er opskriften ok.
Hot/not: Bortset fra at den er blevet lidt længere end forventet er den fin. Modellen er ret løs, og viscosen gør at den falder smukt. De smalle ærmer gør, at jeg kan have en figursyet jakke over, og dermed er den også anvendelig til arbejdsbrug. Skal lige styles lidt bedre :-)

5 kommentarer:

  1. Den er utroligt smuk og velsiddende og farven klæder dig rigtig godt. Helga Isager kan virkelig noget med design. En enkel og flot kjole.
    Jeg synes ikke det gør noget, at den er lidt længere, men hvis du gerne vil have den kortere, kunne man måske forsøge at tumble kjolen i ganske kort tid. Prøv evt. med strikkeprøven først og se hvordan den reagerer. Nogle gange kan det gøre underværker, men andre gange valker det og det ville jo ikke være så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord!
      Tumbler - tja, der er ikke meget uld i, så jeg ved ikke helt hvad der ville ske, og faktisk ejer huset ikke en tumbler. Jeg tror at jeg vil foretrække bælte / hæle, for lige at løfte looket

      Slet
  2. Piiiiift den er flot. Et bredt bælte og et par pangfarve sko, så er den hjemme.. Hende frk Isager har nogle lidt mærkelig mål engang imellem :-)

    SvarSlet
  3. Den er virkelig flot! :)

    SvarSlet
  4. Tusind tak - både Ulla og Birgitte. Hæle og holdning gør en stor forskel. Vil overveje at lufte den på førstkommende broderikursus :-)

    SvarSlet