lørdag, april 23, 2011

100+ g fibre

En portion håndfarvede fibre fra the Yarn Yard (25% BFL, 75% alpaca) er blevet spundet op og omsat til et sjal. Her i huset har trenden de seneste måneder været lidt tykkere pinde, og dette er ingen undtagelse.
Det håndspundne garn er, selv om jeg spinder tyndt ret luftigt og kan derfor let bære at blive strikket op på p 4,5 i dette lille sjal. Løbelængden på garnet var 300-350 m / 100 g.
 Et nærbillede af den vaflede struktur i mønsteret.
Dette unika er afleveret til min mor, i anledning af hendes fødselsdag. Hun har efterfølgende kvitteret med begejstring over blødheden, og foreslået at jeg startede forfra på hendes poncho (som nu ligger til tørre), denne gang i håndspundet garn (kræver ca 2200 m). NOT siger jeg bare - og det vil sikkert også blive for slasket.
Vi har her pinde 4,5 KnitPro, de er altså bare gode.

Garnet har vi været inde på, en lignende farvesætning har været til salg hos fiber- og garnleverandøren, som sælger en tilsvarende farvevariant til og med i morgen. Mine fibre stammer fra 2009-fiberakademiet, og har dermed lagret et års tid. Jeg er taknemlig for BFL-islættet, som gjorde at det gik ret let at spinde. De lidt kortere alpacafibre kunne have gjort det morsomt i en 100% blanding og fældede voldsomt på en ulden nederdel, som ikke er kommet sig helt endnu over fiberangrebet.
Der er ikke taget hensyn til farveskiftene i fibrene, så farverne har mixet sig som det nu passede.
Mønsteret er Whipped, som nu er blevet til betalingsmønster. Sjov detalje, med at den øverste blondekant vipper ned af sig selv og fint mønster til håndspundet garn. Kræver ikke den store mentale indsats at lære udenad.
Hot - ja, selv om min mor i virkeligheden ikke er meget for sjaler, så tror jeg at det pga. blødheden bliver taget i brug. Det er det bedste, der kan ske for strikkede gaver :-)
Der går godt 300 m ind på målebåndet, og der er mere på vej fra de tykke pinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar