torsdag, februar 10, 2011

I (kød)gryden

At få 600 g grønt og frugt om dagen kræver sit. Det er ikke nok at få leveret en grøntsagskasse, den skal jo også helst tømmes. Via Aarstiderne har jeg fundet en ny praktisk opskrift: Grillede grøntsagsratatouille med pasta. Fin til at få omsat squash, aubergine, peber, løg, tomater og lignende til aftensmad. I den grovere ende kan en grøntsagslasagne med grove grøntsager bruges.
I forhold til den linkede opskrift på grøntsagslasagne, plejer jeg at fortolke meget frit, det vigtige er at grøntsagerne er stegt godt sammen og næsten møre, hvis det er grove grøntsager. Karryen i opskriften kan springes over efter behag.
Det daglige brød er også vigtigt, her billede fra lørdagens bagning. Realistisk kan jeg nå én gang brødbagning om ugen (og vi kan heller ikke spise mere). Der er lige ankommet knapt 15 kg mel af forskellig slags til matriklen, Kæresten spørger om jeg skal starte et bageri (det skal jeg ikke, der skal bages, i nogle måneder).

Jeg har en tankevækkende bog med i tasken i øjeblikket; Jonathan Safran Foer, Om at spise dyr. En yderst tankevækkende beretning om produktion af kød, som gør lidt ondt hos mig, der er vokset op på et familielandbrug, hvor køerne var produktionsmidler ja, som blev slagtet, ja, men dyr, som blev passet på. Kalvedødelighed var ikke acceptabelt, men selvfølgelig kunne det ske at der døde en enkelt. Vi taler procenter under 1%.
Der er en betydelig kontrast til de industrilandbrug, som Foer skildrer fra USA og den udvikling, som er i gang i Danmark, hvor landbrugene bliver større og større. Om det er godt eller skidt – ja, lige som med østeuropæiske håndværkere og sort arbejde, så er det en diskussion om moral og etik. Jeg kan anbefale bogen, som et velskrevet indlæg i debatten om, hvad vi spiser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar