mandag, januar 24, 2011

Hverdagen, der ramte læseklubben

Hverdagen præger tilværelsen, her på toppen af bakken. Det går blandt andet ud over bloggen, som må lide under a) manglende tid, når arbejde og nattesøvn har fået sit og b) forkølelser og almindelig vintersløjhed.


Miniudgaven af læseklubben har læst A.S Byatt, Børnenes bog og skulle have mødtes, men ak, vintervejret slog til og har kostet en knækket knogle hos min læsemakker og de omtalte forkølelser mv. begge steder. Læseklubben er udsat, og jeg benyttede forkølelsen til at få læst bogen færdig.

A.S. Byatt er tilbage på en sikker plads som en af mine yndlingsforfattere. Det blev grundlagt for snart mange år siden med Besættelse. Efter den fantastiske start på bekendtskabet, har der været en periode med en række bøger fra Byatt (en stor samlet kvartet i form af en udviklingshistorie, har jeg ladet mig oplyse om), som aldrig rigtig har fanget mig, selv om de har været lånt hjem fra biblioteket.

Jeg fik håb om at forny bekendtskabet med Byatt, da jeg læste ’Den lille sorte bog’, som er en samling noveller, der blander gotik, natur og stor fortællekunst, smukt koncentreret ned til novelleform.

Kommentarerne til Børnenes bog kommer, når vi har diskuteret det, for ikke at tage forskud på læseklubben.
Min personlige læseliste for læsere, der ikke kender denne fantastiske forfatter vil være: (Matissehistorier), Besættelse, Den lille sorte bog, og så Børnenes Bog. Alle fire er gode romaner / novellesamlinger, og novellerne er fuldt ud tilstrækkelige til at få indtryk af forfatterskabet. Der er en vis logik for mig i at læse bøgerne i den rækkefølge, som de er skrevet. Alle bøgerne er uafhængige af hinanden, og kan læses selvstændigt, men der er et interessant forløb i forfatterskabet, hvis det læses i kronologisk orden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar