søndag, maj 25, 2014

Vask af broderi

Som forleden, hvor en veninde skrev 'koger blå istapper' er der noget, der ikke stemmer i udsagnet. Min erfaring med broderi med uldgarn og HF blomstergarn er, at det er forbudt at tænke på at vaske et broderi.

På broderikurset forleden nævnte Karen Marie, at det mercicerede bomuld kan vaskes (hvilket er nødvendigt, for at det at brodere på tøj har gang på jord). På banderolen står op til 95 grader, for kulørt garn. Hmm, jeg besluttede mig for at afprøve konceptet. Tillid er godt, meeen kan det nu passe?

Ovenfor er en lille broderet prøve, hvor jeg har moret mig med forskellige farver og de fleste af de sting, vi lærte. Pænt spændt op i rammen, broderet på en rest stof fra en aflagt skjorte, som mistede et ærme i en højere sags tjeneste.

Krøllet og bulet, men vasket ved 60 grader, uden den mindste afsmitning, eller andre uheld. Ergo, fri bane for at brodere på brugsting, der kræver vask.

Bort set fra at jeg ikke er færdig med orangefrugterne, og er begyndt på to andre broderier, altså....

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar