tirsdag, september 01, 2009

Københavnertur

Hende, der kan li' grønt har været i København. Det er allerede over 14 dage siden, hvor er den ferie langt væk.

Togkortet blev luftet, bare for at det ikke helt glemte rutinen og en fredag formiddag satte jeg kurs mod København. Der var en eftermiddagsaftale med en veninde samt et par butikker og et museum, der trak.

Første stop var Sommerfuglen, hvor jeg længe overvejede Lornas Lace strømpegarn. Lækre, intense farver og vældig blødt. Det kom i den mentale kø over strømpegarn, der må prøves.

Derefter kom jeg forbi Bette Design, hvor jeg længe luskede rundt og beundrede Høxbro kits, Nicolaj garn (Hanne Thorsen) og de andre spændende ting. Det er ikke helt samme overflødighedshorn som Sommerfuglen, men der er nogle specielle ting, som ellers kan være svære at finde. Her faldt jeg så i med noget grøn-mix Kauni, som jeg regner med skal blive til en valket taske.
Inden turen havde jeg luret at der var kunsthåndværkermarked, og det skulle jeg naturligvis se nærmere på. Der var rigtig meget at se på, og rigtig meget keramik at forelske sig i. Der kom en enkelt lille skål med hjem til samlingen af goodies til borddækningen.
Knapperne er scoret hos Isager, fra den mikroskopiske butik ved Kongens Have.

For at det ikke altsammen skal gå op i garn og shopping havde jeg planlagt at besøge Davids Samling og se den helt exceptionelt flotte udstilling af islamisk kunst. Museet har også en samling af europæisk kunst, blandt andet en stribe Hammerhøi-billeder. De er en sidegevinst, men hovedattraktionen er den islamiske samling, som strækker sig over en meget lang periode og viser en række udsøgte genstande. For eksempel en række portrætter, keramik, håndskrifter osv. Der er meget at se på og mange forklaringer om den historiske sammenhæng og de forskellige fyrstedømmer. Museet har gratis adgang.

Uden mad og drikke duer, i hvert fald jeg ikke og et besøg i København er altid researchet inden. Denne gang var jeg opsat på at besøge Aamanns og prøve det berømmede smørrebrød til frokost. Lækkert! Godt hjemmebagt rugbrød er en god start, og kombineret med et pænt stykke torsk / rigtigt, hjemmekogt hønsekød, god krydring og grøntsager til at give sprødhed og lethed, så var jeg godt tilfreds. Det eneste jeg manglede var kæresten, så han må med en gang.

Jeg må ha' Aamanns kogebog og prøve noget af det selv, det bliver godt ;-)

3 kommentarer:

  1. Sommerfuglen er et skønt sted. Jeg ender altid med at bruge penge der.

    Mums det lyder som et godt frokost sted.

    SvarSlet
  2. Småt, men godt! Lækre ting - og imponerende få - du har hjembragt fra Staden.
    :-) Britt

    SvarSlet
  3. @ Ulla - det kunne også nemt være sket for mig...

    @ Britt - for det første var det helt korrekt to nøgler Kauni, og så var der også lige to bælter og et par gaver...

    SvarSlet