mandag, december 15, 2008

Ny kogebog

Endelig har jeg fået udnyttet en dejlig fødseldagsgave - et gavekort til en boghandel. Den slags kan én som jeg altid bruge. Det blev ikke til skønlitteratur denne gang, da jeg faldt pladask for Kille Ennas nyeste kogebog. Siden jeg engang fik hendes Solskinskøkken, faktisk også en fødselsdagsgave, har jeg været fan af denne ret specielle kok.
Der er meget at læse i bogen, både subjektive indlæg og fakta om krydderiernes natur. Jeg er slet ikke gennem alle forklaringerne endnu, men kan se at der er megen inspiration til at bruge flere krydderier, doseret med rund men nøjagtig hånd. Nogle vil holde af Killes hyldest til måleskeerne, andre (undertegnede) bider mere mærke i at hun, når opskriften er prøvet af en gang eller to, doserer mere på fornemmelsen.
Det var f.eks. Kille, der lærte os her på matriklen at riste og støde spidskommen til ovnbagte kartofler, lige som det er hende, i kombination med Camilla Plum der er årsagen til at jeg ønsker mig en kvædebusk.
Vi har ikke nået at prøve nogen af opskrifterne endnu, men jeg glæder mig. De tidligere bøger har begge nogle bedste ting, som er blevet til yndlingsretter, så jeg ser frem til at spotte et par nye yndlingsretter i denne bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar