søndag, oktober 18, 2015

2 på en pind

Tilsyneladende et par helt almindelige herresokker, og basisopskriften er også den helt almindelige fra skaftet og ned, i glatstrik. Str. Kæresten, og med fodformet tå.
Garn og ekstra lang rundpind blev købt på seneste ekspedition med Strikkeforskeren, hos tanterne i Odense.

Fodmodellen var optaget andetsteds, så det er uden indhold.
Efter anbefaling har jeg prøvet at strikke 2 på en pind. Der er bestemt fordele ved det, fx bliver de med stor sandsynlighed ens - og jeg har flere par strømper, som er blevet utilsigtet forskellige, så det er bestemt en fordel. Specielt for et par strømper som disse, der er strikket over en længere periode, mest under transport. Strømper på rundpind er også generelt en fordel når der er tale om et transportabelt strikketøj, da risikoen for at tabe en strømpepind forsvinder. Igen taler jeg af erfaring, da jeg har mistet en pind til en revne i et sæde på et fly. I modsætning til sæderne hos DSB, som faktisk kan løftes var det ikke en mulighed at begynde at splitte flyet ad.
Ulempen - tja, det kræver lidt koncentration og sammenhængende strikketid at få startet. De første 10 omgange minder det lidt om strikke-udgaven af kluddermutter. Jeg var også nødt til at starte forfra, fordi jeg havde fået lavet kludder i garnet. Men når de indledende øvelser er overstået fungerer det udmærket. Jeg synes dog der er lidt mere flytteri af masker end ved en enkelt strømpe på rundpind, men det kan meget vel være et spørgsmål om øvelse.  

Fakta:
Pinde: 2,5 mm bambusrundpind. Denne er 120 cm. Jeg vil mene at en 100 cm også kan gøre det, mens det kan blive knebent på en 80 cm pind. Det er ikke prøvet, så det er kun en fornemmelse, som andre sikkert kan bekræfte eller korrigere.
Garn: Et standard Opal strømpegarn med løbelængde 420 m/100 g. Der er brugt ca 80 g til en herrestørrelse. Det overraskede mig lidt, da jeg i andre tilfælde er ved at løbe tør med et 100 g nøgle. Forskellen skyldes helt sikkert at jeg oftest strikker på 2,25 mm pinde, som altså tager de ca. 20% mere garn. Forunderligt, at en så lille forskel kan betyde så meget.
Mønster: Et hvilket som helst basismønster kan bruges. I dette tilfælde havde jeg 72 m i omgangen. Der er strikket oppefra og ned, med klaphæl. Indtagning til tå starter ret tidligt i den ene side, hvor jeg tager ca. 1/3 ind af den samlede indtagning inden jeg starter indtagning i den anden side. Det kan naturligvis justeres efter fodens form og egen smag.
Hot/not: Det andet par til kæresten i år. De bliver slidt op løbende, hvilket vel er den bedste indikation på at der er mening med strikkeriet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar