mandag, april 07, 2008

På togrejsen

Egentlig ville jeg have skrevet 'tanker på togrejsen', men syntes det var for prætentiøst. Under alle omstændigheder tror jeg at jeg tilhører en generation, der er dømt til at få skæld ud.
Først var vi ligeglade som teenagere. Så kom skulderpuderne og 'Ræven og rønnebærrene'. Det var på flere måder heller ikke et kønt syn. Nu læser jeg DSBs blad - Ud og se - og ser igen en artikel der hævder at de 'unge' sidst i 30'erne er blevet for satte og ikke længere har drømme og tør tage chancer.
Jeg vil ikke påstå at Wikke & Rasmussen tager fejl - bestemt ikke, så er der noget om snakken. Huspriser og pensionsordninger bliver let et middagssamtaleemne, har jeg hørt. Grundlæggende kedelige emner, det ville være skønt hvis penge igen blev noget man har (i større eller mindre målestok) i stedet for noget man taler om. Generationens fokus skyldes måske at vi har grebet chancen, da der viste sig medvind på cykelstien, i stedet for det, der kunne føles som en jammerdal vi voksede op i med arbejdsløshed, adgangsbegrænsninger etc.
Derfor - jeg har lige læst en herlig bog om drømmen om sommerhuset. Gitte Just har skrevet og Jo Selsing har taget nogle underskønne billeder. Sommerhusejeren har haft travlt med at rydde op inden fotosessionen, det er utroligt alle de detaljer, der skal væk for at få et klart udtryk. Ikke stor litteratur, men en sjov bog om en midaldrende kvindes realisering af drømmen. Tisvilde Hegn ser ud til at være et skønt område.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar