søndag, februar 23, 2014

Citrusfrugterne i solskin

Det ER ikke forår, trods solskinnet. Dog - havegravningen, dvs. forberedelsen af drivhuset er begyndt, efter at de knuste ruder er blevet erstattet af nye, friske. Hm - det kunne være signal til, at der snart skal vaskes drivhus. Det er vådt og koldt for fingrene, og har ofte været mit job.
Lidt af solskinnet blev brugt til et opdateret foto af citrusfrugterne. Det kræver ikke længere god vilje at sige, at jeg er halvvejs. Så en gang i 2016 er jeg vel færdig - og måske er værket monteret i 2017...
Vi har en stor sofa, så med den mangel på hast varer det nogen år, før den er fyldt op med hjemmegjorte puder.
Så går det lidt bedre med sokkerne, her et nyligt produceret par. Christunte er ikke den eneste, der på et tidspunkt er blevet fristet af Regia Handdye i blå/grøn/gul/turkis :-)
Her er et par i helt almindeligt glatstrik - til gengæld er de tilnærmelsesvis ens i farveforløbet, hvilket ikke er en selvfølge når det er produceret her i huset (eller rettere, i S-toget & bybussen).
Et lidt spøjst garn, hvor der er en farvet tråd og en ganske tynd sort medløbstråd. De to tråde kan splitte når man (jeg) strikker, hvilket var lidt generende i starten. Jeg er spændt på holdbarheden.
Der er brugt 75 g til et par i str 38.
Mønsteret er helt helt almindeligt standardmønster, 64 masker i opslag, hæl på 32 pinde. Eneste lidt usædvanlige element er, at de er asymmetriske i tåen (fodformede).
Pind 2,25 mm, træpinde. Inden vask var strømperne lidt tætte/hårde, men erfaringen er med andre strømpegarner, at den første vask udretter mirakler mht. blødgøring. Til gengæld holder strømperne længere når de er strikket lidt tæt, så vidt mine uvidenskabelige observationer.
Hot/not: Farverne er et hit - og grunden til at jeg købte garnet. Nu venter jeg på at de bliver tørre, så de kan blive afprøvet i brug.

Farverne gav - endnu en gang - anledning til lidt snak i bussen, hvor en medpassager kommenterede dem. Dernæst skulle hun vide pindestørrelsen, og vi talte lidt om hyggen ved håndstrikkede strømper. Strik i toget/bussen giver ret ofte kommentarer, og altid positive, nysgerrige.  

2 kommentarer:

  1. De er godt nok flotte! Tror da også lige, jeg skal prøve at strikke af mit garn.....

    SvarSlet
    Svar
    1. ja - og jeg har ca 25 g til overs, hvis du kommer i bekneb :-)

      Slet